הקשר בין נחל נוקד, איינשטיין וחוקר חינוך הודי

הקשר בין נחל נוקד, איינשטיין וחוקר חינוך הודי

הי לכם,
ביום חמישי האחרון (חופשת חנוכה) יצאנו לטייל עם כל המשפחה והחברים לנחל נוקד
מצומת טללים יורדים לכיוון שדה בוקר, בדרך ליד נחל בוקר, עצרנו את הרכבים ויצאנו לטיול של כמה שעות (משהו כמו 7 ק"מ). כן, זו לא טעות, יצאנו לטייל ברגל… חשבתי על הפעם האחרונה שיצא לי לצעוד ברגל כמה קילמטרים טובים, להחליף את החמצן בגוף לחמצן נקי כזה של מידבר ולהתמסר לרגע ולטבע.

יצאנו לטיול כמה משפחות והרבה ילדים, מגיל 5 ועד 15.
מעבר לכך שהטיול היה מטריף, עם נוף שבסרטים, אויר צח, שמש חורפית מבורכת וקבוצה נפלאה של אנשים…עשינו גם תחרות בין הילדים.
לפני שנה וחצי צפינו (אישי היקר ואנוכי) בסרטון מהערוץ TED, למי שלא מכיר זו הזדמנות מצויינת לשוטט ולצפות בכמה מההרצאות הטובות בעולם.
בכל אופן, מה שעשינו בהשראתו של סוגטה מיטרה (Sugata Mitra)…חילקנו את כל הילדים לקבוצות של 4 ילדים, מעורבים בגיל, בנים בנות ונתנו להם משימות, המשימות קשורות כמובן לידע, למשל :
מה הוכיח איינשטיין שהמרחב מתעקם ?
מהי פוטוסינטזה?
מהו תא פוטואלקטרי?
אני מזכירה לכם, מדובר בילדים בגילאים 5 עד 15…
שלושה כללים חשובים:
כלל ראשון : כל דרך להשיג את המידע כשרה : מבוגרים, אינטרנט (אם יש קליטה באמצע נחל :-)) או ידע שרכשו בבית הספר
כלל שני : כל הילדים בקבוצה צריכים לדעת את התשובה, גם הקטנים וגם הגדולים
כלל שלישי : מותר לקבוצות לשתף במידע שהם צברו
התוצאה: בתוך פחות מ – 15 דקות ידעו כל הילדים את התשובות הנכונות…מקטן ועד גדול, היה מרתק לראות ולהאזין לדיונים שהתקיימו בין המבוגרים בנוגע לנוסחה הכימית המדוייקת של הפוטוסינטזה (לא מעט מאיתנו היו צריכים לנער כמה שכבות אבק מהתאים הישנים במוח…) ואפילו אנחנו, המבוגרים למדנו כמה דברים…
למדנו מה זה מרחב מתעקם, מתי גילה אותו איינשטיין וכיצד המתין 10 שנים כדי להוכיח אותו, נזכרנו מה זו פוטוסינטזה וגם מהו תא פוטואלקטרי, אבל בעיקר למדנו על כוחה של קבוצה!

כיצד אוסף יחידים לקבוצה יוצר כוח מינוף אדיר, יכולת חיפוש, איתור, ניתוח ולמוד אחרים, למדנו כי הדרך לדעת היא לשתף במידע וללמד אחרים ובעיקר נדהמנו לגלות באיזו מהירות ניתן ללמוד כשזה נעשה בקבוצה ואף אחד לא מגביל אותנו בזמן ובמקורות המידע.
אפשר ללמוד במהירות ובמקצועיות ולצבור רעיונות וידע בכוח הקבוצה.

ועכשיו לסרטון המדהים…

כעת נסו לבדוק היכן תוכלו לשלב, ולבנות קבוצות אצלכם בעסק כדי לחזק, ללמוד ולמנף את המידע לתוצאות פורצות דרך. בדיוק בגלל היכולת המופלאה הזו של הקבוצה נבנות נבחרות של "מאסטר-מיינד" ומפגשים קובועים לתת כח, תמיכה, נקודת מבט, רעיונות, כיוון והרבע ידע לפרוץ ולהתקדם.
כמו תמיד אשמח לקרוא את דעתכם…

לילך

אם אהבתם שתפו גם אחרים…Share on Facebook0Share on Google+1Email this to someoneTweet about this on TwitterPin on Pinterest1Share on LinkedIn0



Powered By Megirot

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

22 תגובות ל “הקשר בין נחל נוקד, איינשטיין וחוקר חינוך הודי”

  1. שלום לילך
    רעיון 10.
    ללמוד דרך כל החושים.

    [הגב]

  2. לילך כיף לדעת שנהניתם כל כך.
    הסיפור והמציאות חידדו עבורי שוב את חשיבות שיתופי הפעולה וחילופי ידע, מידע, הצלחות ודברים שעבדו פחות טוב.
    תודה על השיתוף ויכולתך לחבר את הדברים לתובנה
    בהוקרה, איציק לוי

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי איציק היקר,
    שמחה לדעת שזה חידד את הדברים
    זה באמת היה מרשים ומרתק לצפות בזה מתרחש אפילו אצל הקטנים…

    [הגב]

  3. הי לילך
    אני משוגע על חינוך חפשי לילדים. לימוד מתוך סקרנות וע"י הוצאת הידע שבעצם מוחבא באדם והוא אפילו לא יודע. ההרצאה של גופתה מעלפת ומאלפת.
    איך אני מפעיל את השיטה בעסק שלי??
    חזון העסק הוא בית לעובדים שלי, שקוף למבט מבחוץ וגם בין הנוכחים ונמצא בראש גבעה = בשיא.
    זה נקרא "בית שקוף בראש גבעה" ומשתלב יפה עם העבודה בקבוצה. יש לי בקושי עובד אחד וכשניסיתי להגדיל כמעט פשטתי רגל. אז אולי צריך לנסות אחרת.
    תודה, אוהב אותך
    בני

    [הגב]

  4. וואוו.
    מדהים. ישבתי מרותקת!
    עוד הוכחה לכך שמערכת החינוך בצורתה הנוכחית מיותרת…
    אני עוד אחשוב על הסרט הזה רבות.
    תודה!

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי חני,
    גם אני אז לא הפסקתי לחשוב על הסרט הזה…מדהים מ אפשר ללמוד ובעיקר לעשות מהתובנות

    [הגב]

  5. אביטל בת אל 25/12/2011 6:36 pm

    עם ולא הייתי נתקלת לא הייתי יכולה להצליח אפו
    היית כול הזמן הזה את לא רק גדולה מהחיים את מיוחדת ואם היה צריך להמציא אותך שוב תודה על הכול

    [הגב]

  6. לאה סידן 25/12/2011 4:29 pm

    ילדים יש פוטנציאל ללמוד גבוה יותר כי הם סקרנים לגבי העולם ורוצים לדעת,מוכנים לצאת מאזורי הנוחות שלהם ולנסות דברים וטכנולוגיה חדשה.אפשר ללמוד כל נושא שבעולם ,שהאנושות מכירה כאשר מבהירים ומבינים את כל המילים שבתוכן שלו,לומדים אותה בשלבים ובהדרגה מהקל לקשה יותר,עושים המחשה מדברים מופשטים לצורה
    מוחשית,ממשית.הלימוד בקבוצה יותר אפקטיבי,כי בקבוצה יש סינרגיה,כלומר השלם יותר גדול מסכום כל חלקיו.בקבוצה כל אחד מפרה את האחר ואת כולם,על ידי רעיונות יצירתיים

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    לגמריי כך
    אני אוהבת את המילה סינרגיה!!!

    [הגב]

  7. אביטל בת אל 25/12/2011 4:19 pm

    לילך דרור
    היי שבוע טוב
    יש לי שני ילדים חמודים ומקסמים ואני חד אורית
    לא יצאתי אתם כלל לטיולים מחוץ לעיר פשוט מחדתי
    את גדולה מהחיים פתחת לי פתח מחשבה לעידן חדש רעיון נמצויין עם הילדים אולי צריך שנקיים קבוצה לכף כזה יחד תודה

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי אביטל, הדבר המדהים ב"שיטה" הזו שהיא כל כך בסיסית ולא צריך שום דבר מיוחד בשבילה, פשוט ליישם אותה, זה יכול להיות בחדר בבית, ברחוב, בחנות ספרים או בפארק – הכל עובד…אם רוצים כמובן 🙂

    [הגב]

  8. נורית 25/12/2011 1:05 pm

    תודה לילך – על השיתוף ועל הנתינה. אכן ללמידה בקבוצה יש כח רב יותר. לגבי תגובתה של אורנה – לדעתי ניתן לעשות זאת בעזרת קבוצות דיון ואפילו בובינרים על אף שזה אכן פחות נוח. גם שיחות ועידה בווידאו נכנסות לקטגוריה זו אולם זה עדיין לא שכיח ולא תמיד כדאי כלכלית. סביר להניח שבעתיד זה יהיה רווח יותר.

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי נורית,
    תודה על תגובתך, עניתי לאורנה לפני שהספקתי לראות את התגובה שלך – אבל את בהחלט צודקת
    הפלטפורמות הקימות היום של וובינרים, קבוצות בגוגל ובפייסבוק, אפילו סקייפ מאוד מחברות בין אנשים ובהחלט מביאות תוצאות מצויינות

    [הגב]

  9. הי יקירתי
    הסינרגיה הנוצרת מעבודת צוות, אין דומה לה.
    להזכירך את התרגיל מסדנת הסילבר (H.B.M) של ניקן איך בארבע אצבעות של ארבעה אנשים מרימים אדם כבד משקל על כסא אחד.
    לדאבוני לא הצלחתי להעלות את הצילום שלי, מהסדנה.
    מה שנותר זה לברך את כולנו לשיתופי פעולה פורים, לעולם ללא תחרות, מתוך אמונה ביקום ואמונה יותר חזקה ביכולות שלנו.
    להתמיד בלמידה
    להתמיד בתכונה הבולטת שלנו, בני האדם: להעביר הלאה !!!!

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי ג'ינה המקסימה,
    זה באמת מדליק\ גם אם לא רואים את התמונה…
    מעבר לזה, אני חושבת שהתחרות האמיתית היא מול עצמינו והיא מספיק מאתגרת

    [הגב]

  10. הי לילך
    זה יפה .
    אבל זו אולי הסיבה למה הלימוד הזה ביחידים דרך האינטרנט הוא בעייתי מאוד….היחיד הולך לאיבוד
    והקבוצה היא צורך, מסגרת שכל כך אנחנו זקוקים לה . חומר למחשבה לשדרוג השיטה
    אורנה

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי אורנה,
    לכן יש סמינרים, וובינרים, קבוצה מיוחדת בפייסבוק, בגוגל – אנשים מתייעצים זה עם זה ויוצרים שיתפי פעולה מדליקים

    [הגב]

  11. דפנה כהן-מינץ 25/12/2011 7:31 am

    שלום לילך,
    זה פשוט מדהים. החל מהטיול שלכם – כבר ביצוע בשטח של הדרך הזו, הסרט שמעורר יותר מהשראה, וכמובן איך שאת מחברת הכל ביחד.
    אתמול פתחתי קבוצה בפייסבוק של סבים וסבתות, ובסרט יש מונח שנקרא GRANNIE COULD – תפקיד מאוד מוגדר לסבתות (וגם סבים כמובן) אני מיד משתמשת בזה. תודה רבה

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי דפנה,
    נהדר – רעיון נמצויין עם כל הנכדים

    [הגב]

  12. לילך – מדהים!
    ומי זאת הקבוצה הזו? לי יש שני ילדים בני 12 – בפעם הבאה תזמיני גם אותנו וממוצע מהירות התשובות ירד ל 10 דקות אולי פחות…
    וכך גם אני עושה תמיד משתפת ומקבלת תוצרים טובים יותר!

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי יקרה,
    בכיף אזמין אותך…

    [הגב]

  13. מחכה לקרוא את דעתכם…ומה לקחתם לעסק שלכם והאם יצרתם כבר קבוצה כזו, ומה החוויות שלכם ממנה…

    [הגב]

שלח תגובה