אוטוסטרדת המידע וקניין רוחני – שמות מתחם

הי לכם,

מאמר זה נכתב ע"י רונן יחיאב – "דביר שרותי הנדסה" (עורך פטנטים ישראלי מס' 284 – טל' 972-526-446784) , רונן ביקש ממני שאפרסם אותו כאן באתר (הוא גם ביקש שאציין שהמאמר הינו דעתו האישית….ואני מוסיפה דעתו האישית והמלומדה…:-) ) ושמחתי לעשות זאת עבורו, ניתן ליצור עימו קשר בכתובת מייל : ronen.patents@gmail.com

זהו מידע שכדאי שכל אחד מאיתנו יכיר אותו, מי שכבר קנה ומי שעדיין לא (ויפה שעה אחת קודם :-)….)

מבוא

אוטוסטרדת המידע (או האינטרנט), מעבר לשפע המידע – בין אם רלוונטי או פחות רלוונטי) פותחת תחום חדש לחלוטין של "קניין רוחני".  אך, מה הוא "קניין רוחני" (או, בשמו הלועזי, Intellectual Property, או IP בקיצור)…?

ובכן, קניין רוחני הוא בך-כל הנכסים (properties) הבלתי-מוחשיים, או הפחות מוחשיים, של גוף כלשהו, בין אם אדם, קבוצת אנשים, אגודה או חברה.  נכסים פחות מוחשיים (less tangible) אלה יכולים לכלול מוניטין, זכות-יוצרים, סימני-מסחר (וכמובן גם סימני שירות), ו… פטנטים.  יהיו אלה שהמילה "פטנט" מתקשרת אצלם לגימיק או רעיון מבריק, אך – בסופו של יום – פטנט הוא רק אחת (או גם אחת) מן הזכויות בפחות-מוחשיות של גוף.

מהו "קניין רוחני"?

קניין-רוחני, בדומה לקניין מוחשי, מוגן בפסיקות, חוקים ותקנות של כל מדינה ומדינה, עם חוקים ותקנות שמנסים לאזן בין זכויות-הציבור לאלו של בעלי עניין.

ושמות-מתחם, מה הם?

שמות-מתחם מגדירים… ובכן, "מתחם", הייחודי לבעליו, והמשמש לכוון משתמשים אל שירות שבעלי המתחם מציעים, או מוצרים אותם הם מקדמים.  רישום שמות מתחם (או שמות דומיין, או Domain names) מוסדר באמצעות איגוד האינטרנט העולמי – (ISOC -(Internet Society, או השלוחה הישראלית שלו, היא איגוד האינטרנט הישראלי – ISOC-IL, או נציגים שלהם.

מה בין שמות מתחם לסוגים אחרים של קניין רוחני?

ראשית, מה אינם שמות מתחם… ובכן, שמות מתחם, ואפילו אם הם מקוריים, יצירתיים, וחדשים, אינם מהווים, ואינם יכולים להוות, בסיס לרישום פטנט.  טוב שכך, ובהמשך אסביר מדוע.  בנוסף, לא מומלץ להשתמש בשמות שכוללים את שמות "שמורים", כגון "פטנט" (patent), סימן-מסחר (trademark), זכות-יוצרים (copyright), ודומיהם.

אולם, שמות, בכלל, ושמות מתחם, יכולים להיות מוגנים בזכות-יוצרים – אם הם מקוריים.  בנוסף, כל דבר שמתפרסם מוגן – גם הוא – בזכות-יוצרים,  המוקנה, או נרכשת, אוטומטית, ומרגע הפרסום – ברוב מדינות העולם (שכן קניין רוחני הוא טריטוריאלי, ומוגן בעזרת חיקים, תקנות ופסיקות של כל מדינה ומדינה).

ואם לא די בכך?

דיני מדינת ישראל מכירים בעוד סוגי זכויות, הקשורים לקניין רוחני, ויכולים גם להיות רלוונטיים לשמות מתחם.  חוקים ותקנות אלה הם דיני נזיקין, עשיית עושר ולא במשפט, ותקנות סימני המסחר.

עוולות מסחריות (גזילת-עין), עשיית עושר ולא במשפט, סימני-מסחר…

סעיפי החוק הכולים להיות ישימים – ישירות – לעניין שמות מתחם, הם דיני "גזילת-עין" (המיועדים להגן – ישירות – על מוניטין, ולמנוע התחזות), דיני "עשיית עושר ולא במשפט" (שם מסובך לחוק פשוט, יחסית, ששר המשפטים הקודם, דניאל פרידמן, חיבר בנושא ספר), וכמובן – תקנות סימני-המסחר.  כולם מגנים על שימוש בשם, ובעקבותיו -במוניטין הנלווה לשם.  אולם, בעוד ששני הראשונים נועדו להגן בעיקר על המוניטין, שנרכש בעקבות שימוש, סימני-מסחר יכולים גם להגן על סימנים גם בשלבים שקיימת רק כוונה להשתמש בהם.

מוניטין

על-פי ויקיפדיה, בעברית – http://he.wikipedia.org/wiki/מוניטין – מוניטין הינו"…הרושם הכללי שנוצר על אדם, בעיני אנשים אחרים, והוא החלק המוכר יותר מהתדמית."  מוניטין משמש כדי לסלול מעין נתיב אל  דלתו של אדם.  ככזה, הוא חשוף לניצול לרעה בידי אחרים, שאינם בעלי מוניטין זה.

סימן-מסחר

סימן-מסחר הוא כל מילה, מילים, ו/או סמל, המתארים מוצרים או שירותים.  סימני-מסחר ניתנים לרישום, ואפילו לרישום מקדים, כל עוד קיימת כוונת-אמת להשצמש בהם לגבי מוצר ו/או שרות.  סימן-מסחר, כמו רוב תחומי הקניין הרוחני, הוא טריטוריאלי, משמע – הוא תקףרק באותה מדינה בה נרשם, למעט יוצאי-דופן שרכשו מוניטין בין-לאומי ("קוקה-קולה", "הובר", ו- "פריג'ידר" הם יוצאי-דופן מוכרים…).

ושם מתחם…?

בדומה לסימן-מסחר, שם מתחם מתאר אוסף של שירותים ו/או מוצרים.  להבדיל מסימן-מסחר, חייבים – לא כהמצה, אלא כצורך – לרשום שם מתחם לפני שניתן לעשות בו שימוש מקוון.  בניגוד לסימני-מסחר, עם הרישום שמות-מתחם מקבלים תוקף בין-לאומי מייד עם רישומם.

"עשה" ו- "אל תעשה" בשמות-מתחם

ככלל, ההמלצות לגבי מה כדאי לעשות די דומות בין שמות-מתחם וסימני מסחר.  בראש וראשונה – להמנע מ- "דריכה" על בהונותיהם של מתחרים…  וכיצד מבטיחים להמנע מכך?  דוגמה מצויינת הוא שם-המתחם בו מתפרסם מאמר זה – www.megirot.com .  מה הופך את megirot לשם מתחם מצויין?  ראשית, הוא שרירותי, ושם שרירותי הוא הדרך הטובה ביותר לבדל נותן-שרות או ספק ממתחרים!  שמות שרירותיים מצמצמים, מאוד, אפשרות הטעייה, ולכשרכשו מוניטין, קל מאוד להמנע מטענת "מקריות" של מפר פוטנציאלי.

אם אין מנוס, או דמיונכם יגע מעט (ובמקרה זה, כדאי להעזר בשרותי קופירייטר יצירתי), ניתן להשתמש בשם "מרמז" (suggestive)…  מה שבכל מקרה כדאי – מאוד כדאי – להמנע ממנו הוא שמתאר את המוצר או השרות, וגרוע יותר (אם בכלל יכול להיות גרוע יותר…) שם מפורש של מוצר או שרות.  אלה חשופים ביותר לביטול, ו/או להעלאת תביעות-נזיקין כנגד בעליהם.

ולסיכום

שמות-מתחם הם קניין-רוחני לכל דבר ועניין, וראוי להתייחס אליהם ברצינות רבה.  לא רק שהם משמשים להגנה א "מתחם" של מוצרים או שרותים המוצעים או נגישים לציבור הרחב, הם משמשים גם כלי חשוב להגנה על מוניטין (קיים, או שיש כוונה ליוצרו).  כמוניטין, ו/או כסימן-מסחר, הם אינם מעניקים הגנה אוטומטית, אלא שיש למלא אותם בתוכן, ולהוכיח שימוש בהם, אחרת הם מתרוקנים מתוכנם.

אם אהבתם שתפו גם אחרים…Share on Facebook0Share on Google+0Email this to someoneTweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn0



Powered By Megirot

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

תגובה אחת ל “אוטוסטרדת המידע וקניין רוחני – שמות מתחם”

  1. שמות מתחם הם אינם סוג של קניין רוחני. בניגוד לפטנטים, מדגמים, זכויות יוצרים, סימני מסחר, סודות מסחריים המסודרים *כולם* בחוק, שמות מתחם הם הסדרה פרטית שאינה מונעת על ידי החוק. הבעלות בשמות המתחם נקבעת על פי מרשם פרטי שמוחזק בגוף הפרטי שמסדיר את האינטרנט.
    עם זאת, ניתן ששם מתחם יפר זכות קניין אחרת. לדוגמה, יכול להיות, כפי שקורה לא פעם, שאדם כלשהו רושם שם מתחם הזהה/דומה עד כדי להטעות לסימן מסחר של אחר. לדוגמה, אם אפתח אתר kokacola.com כנראה שאפשר את סימן המסחר של קוקה-קולה. במקרים כאלו, ניתן לפנות להליכי בוררות לגבי שמות מתחם (לגבי שמות מתחם בינלאומיים מדובר בהליך UDRP) בהם נבחנת זכאותו של בעל המתחם לשם המתחם הזה. במקרים רבים נקבע כי שם המתחם מפר סימן מסחר של צד אחר ושם המתחם מועבר למי שראוי להיות בעליו האמיתי.

    הכללים שכתבת לגבי שמות מתחם טובים הם כללים טובים ומצויינים – אבל הם בעיקר נוגעים לבחירתו של סימן מסחר, ולא של שם מתחם. אדרבא, sex.com הוא כנראה שם המתחם הג'נרי ביותר ועם זאת מדובר בשם מתחם שרבים היו מעוניינים להחזיק בו. לא בכדי, שם מתחם זה נמכר בעבר מעבור מיליוני דולרים.

    זיו.

    [הגב]

שלח תגובה