לפעמים לוקחים החלטות ואחרי כמה שנים מסתבר שהן היו….מצויינות

לפעמים לוקחים החלטות ואחרי כמה שנים מסתבר שהן היו….מצויינות

אני יודעת שהפתעתי אתכם
וודאי ציפיתם לקרוא שהן היו "החלטות כושלות אבל תמיד צריך לדעת להמשיך הלאה", שזה כמובן נכון, אלא שהמקרה כאן אחר.
ההחלטה לפני 3 שנים לצלול לעולם האינטרנט ולהפוך אותו לפלטפורמה שתאפשר לי להעביר שיעורים והדרכות לבעלי עסקים, שיהיו זמינים עבורם בכל זמן ומקום (בתנאי כמובן שיש חיבור לאינטרנט 🙂 ) היתה החלטה טובה מבחינתי ומבחינתם.
לא אכחיש שהתהליך היה מורכב, שהיה עלי ללמוד את העולם הזה היטב, שהיה צורך להרגיל את האנשים להשתמש בפלטפורמה הזו, שהיו תקלות ונאלצתי להתמודד איתן ועוד ועוד…אבל אין ספק שהתהליך הזה עשה הבדל גדול בחייהם של אותם בעלי עסקים שהתמידו וצרכו את השיעורים הללו.
וכמו פרי בשל, נפלה לידי כתבה מאלפת :
"ראשונים ייעלמו הספרים, אחריהם תתמוסס החלוקה המבנית לכיתות גילאיות, ובסוף ייוותרו מאחור גם ההרצאות הפרונטליות…"
ניסיתי לסכם כאן את המאמר לכמה תובנות חשובות ובסוף צרפתי את המאמר המלא – חובה לקרוא!!!

החינוך המסורתי הורס את היצירתיות ומה עם החינוך האינטרנטי והטכנולוגי ?

ב–1998 פורסם מחקר של הסוציולוגים ג’ורג’ לנד ובת’ ז’רמן, אשר טוען כי בניגוד להנחה שילדים צוברים יותר מיומנויות ככל שהם מתקדמים בתוך המערכת, בכישורים מסוימים המצב דווקא הפוך – במקום להרוויח כישורים, מאבדים אותם 🙁
או כמו שפרופ’ סר קן רובינסון, אחד ממבשריה הגדולים של מהפכת החינוך והמוכר ביותר שבהם, מנסח זאת: " …תפקידנו להעיר את הילדים, לא להרדים אותם”.

אני מצרפת לכם את אחת ההרצאות המאלפות שלו:

שימו לב!!! – יש תרגום בעברית!
אחרי שלוחצים על הסרט שיתחיל, עולה אייקון נוסף של Languages ושם עם החץ תבחרו Hebrew

נראה שחלק משמעותי מהיכולת לטפח את הדמיון והיצירתיות מצוי בטכנולוגיה.

אני חייבת לשתף ולספר לכם שגם אני, לפני אותן 3 שנים, הייתי מבוהלת מאותה טכנולוגיה ועד היום קיימים בי חששות, אבל אני לא מוותרת ולומדת להשתמש בהן לא לבנות אותן!

אז האם בקרוב טאבלטים יהפכו לילקוט החדש? סרטונים יחליפו הרצאות? תלמידים וסטודנטים ילמדו מכל מקום בעולם את החומר שיעבירו להם מורים מקצוות אחרים של העולם?

ובכן..
כן!

ע"פ מחקרים, הראשונים שייעלמו הם הספרים, אחריהם תתמוסס החלוקה המבנית לכיתות גילאיות,
ובסוף ייוותרו מאחור גם ההרצאות הפרונטליות. כל אלה יוחלפו בסרטי אנימציה, תרגילים מקוונים ותוכנות מחשב שמלמדות חומר עיוני ברוח משחקית.
המורים, אגב, לא הולכים לשום מקום. הם ימשיכו להוות גורם משמעותי בכל מסגרות החינוך. השינוי היחיד בתפקיד שלהם יהיה מעבר מהקניית ידע להבניית ידע – היכולת להדריך את התלמידים לעבר שלל התשובות הנכונות.

רובינסון קורא לשלושה שינויים עיקריים בחינוך:

  1. מעבר לחינוך אינדיווידואלי, כזה שיאפשר לכל אחד להתקדם בקצב שלו – מדהים כמה התאמה כזו רלוונטית עבור כל אחד בכל גיל ובכל מקום – הנגשת הידע והזמינות לכל אחד בכל זמן ובכל מקום היא פריצת הדרך הגדולה.
  2. מעבר לכיתות על פי עניין, רמה לימודית, אופי לימודי וכדומה.
  3. החדרת טכנולוגיות חדשות כאלו שהילדים מכירים אבל למעשה לא ממנפים אותן למהלך לימודיהם.

בכתבה מסופר גם על סאלמן ‏(סאל‏) קהאן, המפורסם ביותר בתחום המהפכה בחינוך שהקים את המיזם המפורסם ביותר לחינוך עכשווי באינטרנט – אקדמיית קהאן http://www.khanacademy.org/. זהו אתר אינטרנט אשר מכיל מעל–3,300 הרצאות בנושאים שונים ומגוונים לכל גיל ועבור כל רמה, שנצפות על ידי למעלה מ-5 מיליון איש בחודש. כשהרעיון מאחורי המיזם הוא : כיתות הפוכות ‏(Flip Classes) בהן הלימוד התיאורטי נעשה בבית, והתרגול נעשה בכיתה.
הנה הרצאה מאלפת שלו ב – TED (גם כאן יש תרגום)

האתר עובד בשיטת הקוד הפתוח (כמי שאוהבת ומעריכה את עיקרון הקוד הפתוח זה יצר אצלי חיזוק נוסף לבחירה בלהדריך את בעלי העסקים דווקא במערכת שהיא קוד פתוח ולהקים אתרי אינטרנט שכל כך חיוניים לנו כיום, במערכת הוורדפרס הידידותית והמפותחת ביותר בעולם כיום!), כך שכל אחד יכול לתרום פיתוחים משלו למיזם!!!
כך אנשי אקדמיה במדינות שונות מפתחים רעיון משלהם להוסיף לאתר המרכזי ובכך מחזקים ומעשירים את הלומדים.

אחת ההתנגדויות הגדולות הנשמעות בעיניין זה היא : הבדידות!

האם באמת שיטת לימוד כזו הופכת את הלומדים לבודדים ובכן…כמובן שלא!
מסתבר שהתלמידים מתקשרים זה עם זה ויוצרים מפגשים, פיסיים או וירטואלים.
ממש כמו שקרה לי, מאז נשאבתי לרשת, הכרתי אנשים רבים ויצרתי חברויות ושותפויות מקסימות שלא היו נוצרות במהירות כזו "בדרך הרגילה".

שאלה נוספת שהועלתה במאמר היא : אם כולם ילמדו אותו הדבר אז החינוך עומד להפוך אחיד ולייצר שטנצים…

קולר, אחת המצוטטות במאמר מספרת “קיבלתי אתמול מייל מפרופ’ אל פילרייס, שמעביר את קורס השירה בקורסרה מטעם אוניברסיטת פנסילבניה.
הוא כתב שהוא מלמד את הקורס הזה כבר 15 שנה באוניברסיטה ועכשיו זו הפעם הראשונה ברשת. בכל שנה הדיונים בכיתה היו מעניינים והוא למד מהסטודנטים דברים חדשים, אבל השנה בזכות הבינלאומיות של הסטודנטים בקורס המקוון והכמות העצומה שלהם, הוא למד יותר דברים חדשים מאשר בכל 15 השנים יחד.
‘כל כך הרבה פרספקטיבות שונות על שירה’, הוא כתב.
הקורסים הווירטואליים מעניקים אפשרות נדירה ללמוד דברים חדשים מאנשים שונים מכל העולם”.
מתוך המאמר של נטע אחיטוב מהארץ 21.09.2012 http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1824342

מה אתם אומרים?
רישמו כאן למטה בתגובות…

אם אהבתם שתפו גם אחרים…Share on Facebook0Share on Google+0Email this to someoneTweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn0



Powered By Megirot

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

11 תגובות ל “לפעמים לוקחים החלטות ואחרי כמה שנים מסתבר שהן היו….מצויינות”

  1. חבל שהתרגום לא עולה

    [הגב]

  2. רון גולן 05/10/2012 11:47 pm

    תודה לילך, על פוסט מרענן, שעזר לי לקבל החלטה אמיצה כיצד ללמד השנה באקדמיה

    [הגב]

  3. תודה רבה! כתבה מעניינת מאד עם המון חומר למחשבה

    [הגב]

  4. http://youtu.be/BYMd-7Ng9Y8
    "
    the future of K-12 education. Watch as students use technology to collaborate with peers and industry experts to build a bridge model, from the initial design phase through the final structure testing. Intel's education solutions help teachers provide innovative, personalized and secure learning environments to prepare students for successful futures in the 21st century.

    קטגוריה:

    מדע וטכנולוגיה

    [הגב]

  5. גילה פז 05/10/2012 4:16 pm

    לילך, תודה רבה על המאמר הנפלא הזה.
    האינטרנט באמת מהווה רשת ענקית של שיתוף במידע ובדעות. מן ספריה ענקית חיה ונושמת, מתהווה וגדלה בכל רגע. באופן טבעי היא מלאה בפרסומות. גם בכל מיני סטיות. מן ג'ונגל שכדאי ללמוד לנווט בו את הדרך. אחת הדרכים לקבל מידע איכותי היא ליצור קשרים עם אנשים איכותיים. כמוך.
    🙂
    גילה

    נ.ב. אני שומרת לי בסימניות את האתר שמלמד מתמטיקה. אם ילדי יצטרכו הם ילמדו גם אנגלית על הדרך.

    [הגב]

  6. כתבה נכונה מאוד. אני כבר מזמן אמרתי שתלמיד צריך ללכת לבית הספר עם דיסק און קי, שכולל בפנים את כל השיעורים, הספרים והמחברות. במאה ה 21 כאשר הטכנולוגיה כל כך מפותחת, זה מגוחך לראות תלמידים סוחבים תיקים כבדים עמוסים לעייפה.

    ולך לילך, תודה רבה על העזרה הרבה והתמיכה. אנשים זקוקים למישהו שיעזור להם להתגבר על "אימת הכנולוגיה" זאת אולי בעיה של רבים, אבל כאשר מתחילים להיכנס לזה רואים שזה לא כזה נורא.

    [הגב]

  7. שבת שלום וחג שמח
    ותודה על כך שיש לך את היכולת והרצון לרכז ולהדגיש עבורנו תכנים מרתקים שאת מצליחה במיומנות רבה להנגישם.
    תודה

    [הגב]

  8. ללילך תודה רבה,

    החומר שלך מרתק.
    האם גם בישראל קיימת
    מכללה כזו אינטרנטית?

    בברכה ושוב תודה,
    עפרה

    [הגב]

  9. חומר מרתק,
    תודה.
    זו חשיפה מאד מעניינת.
    האם גם בישראל יש מעין "מכללה אקדמית" העובדת אינטרנטית?

    [הגב]

  10. משה בגדדי 05/10/2012 8:24 am

    זה הכי טוב ללמוד דרך האינטרנט , אבל לפי דעתי קודם כול שיהיה בקי בתחום האינטרנט הרחב , שני שהIP שלו יהיה מוכר למורה שישלוט על מחשב שלו כדאי להדריך אותו ,גם מחובר בSKIP שישאל אותו אם הצטרך .

    [הגב]

  11. מה אני אומרת?
    1. שאפו לך
    2. חומר סופר רלוונטי ומעניין
    3. אני אוהבת להיות חשופה ונתרמת מהעשייה שלך
    תודה וברכותיי
    שולמית לב ארי

    [הגב]

שלח תגובה