מה הקשר בין חג פורים ופיצוח הצופן

חגיגת ימי הפורים מטרתה היסודית היא לגלות את הנסתר, להודיע ולפרסם את הנס, לתת פומביות דוקא לנס הנסתר והנעלם.

"פרסומי ניסא" = פרסומי הנס מתייחסים ל – 3 ניסים : נס חנוכה, נס פסח ונס פורים. ומה השונה והמיוחד בנס חג הפורים?

הניסים בחנוכה ובפסח הינם ניסים נראים, ניסים ויזואלים, תופעות על-טבעיות (נס פך השמן נס קריעת ים סוף…)

ואילו בפורים לכאורה הנס ברור גלוי ובעל הסבר רציונאלי ונעשה ע"י אנוש, אחשורוש משנה את הפור מהשמדת העם היהודי  להמתת המן, שינוי הפור ע"י החשוורוש נעשה כמובן בעקבות עבודה מתוחכמת שעושה אסתר. כך מוצג השינוי בהוראתו של אחשוורוש ושינוי הגזרה " …וַיְבַקֵּשׁ הָמָן, לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ–עַם מָרְדֳּכָי. ז …הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן… להשמדת מתנגדי העם היהודי – יב וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה, בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת אִישׁ …. וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי-הָמָן, תָּלוּ. טו וַיִּקָּהֲלוּ היהודיים (הַיְּהוּדִים) אֲשֶׁר-בְּשׁוּשָׁן, גַּם בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר, וַיַּהַרְגוּ בְשׁוּשָׁן, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ; …

חשוב לספר כי אסתר עובדת בצורה מתוכננת ומחושבת מראש עד שמביאה את אחשוורוש להחלטתו בשינוי הפור.

אסתר יוצרת מצב של מתח ומסתורין גם כלפי אחשוורוש בכל פעם שמזמינה אותו אליה יחד עם המן, בכל פעם היא יוצרת מצב שבו אחשוורוש חייב להמתין למפגש הבא גדי לגלות את ההמשך.

אסתר משתמשת בנתוניה כאשה ומנתבת את דרכיה בחוכמה בסבך הממלכה.

אחשוורוש אוהב ומעריץ את אסתר באופן מיוחד ומעניין שדווקא בה הוא בוחר מכל נשות 127 המדינות שאליהן מוציא אחשוורוש צו בחיפוש אחר המלכה הבאה…

אך האם הנס הוא אכן נעשה ע"י אנוש או שמא ידו של האל הנסתר? האם ה' מסתתר בתוך אסתר = אסתהר ולכן אחשוורוש בוחר בה, ולכן אחשוורוש נענה להזמנותיה ולכן הוא מקשיב לה ולבסוף משנה את הפור. (נק' למחשבה!)

קיימות כ – 60 מסכתות על ספרי התנ"ך. אך מתוך המגילות, רק מגילת אסתר זוכה למסכת.

מסכת מגילת אסתר – מיסוך, הורדת מסך על הנסתר הנגלה.

אסתר היא החושך שלאחריו נגלה אור הגאולה, היא הנסתר ההופך לגלוי,

אסתר היא הכי נסתרת מן העין ובו זמנית הכי גלויה, אסתר היא סטאר (STAR), היא כוכב מאיר את החשכה…..

למסכת מגילה יש "פתיחתות" רבות,

פתיחתות נאמרות לפני קריאת פרשות השבוע והתורה בבתי הכנסת וגם….לפני קריאת מגילת אסתר.

תפקידה של הפתיחתא היא ליצור תמריץ ו/או גירוי לקהל השומע (הפתיחתה היא למעשה הפרומו, הקידום, היא הטקסט השיווקי הקורא לנוכחים לבוא ולהאזין לפרשה או המגילה עצמה).

פתיחתא – מהשורש פותח – מתחיל ו/או OPEN=מפצח.

קריאת המגילה היא ניסיון לגלות ולפצח את הצופן, את הניסתר: מה משמעותו של המשתה? מה משמעות ההשתתפות של היהודים במשתה? מדוע נבחרת אסתר לאשת אחשוורוש? איך מצליחה לשכנע לשנות את הגזירה? ועוד ועוד ועוד…… בפורים הבא.

הפתיחתות במסכת מגילה הן ברובן תזכורות לטראומות של יציאת מצרים וחורבן הבית, חג פורים הינו מעיין פרומו ל – ….פסח !!!! (על חג החרות אכתוב בהמשך)……….

בתור מי ששמה לעצמה למטרה לפצח את הצופן של הכלים החינמיים הקיימים ברשת שמאפשרים לכל אחד מאיתנו לקדם את עצמו ולשים עצמו במקום בו הוא יכול לבטא את עצמו ולפרוץ את החסם הטכנולוגי ולעיתים גם הפסיכולוגי, ולהקים לעצמו אתר אינטרנט.

אני שוקדת יום וליל כדי להכין מערך כזה שבצורה פשוטה ועקבית נוכל להרים את המסך ולגלות את הנסתר מאחורי ההנחיות הקיימות כיום ומעורפלות לא מעט.

בלחיצה כאן ניתן לקבל פרטים נוספים על הקורס הקרוב להקמת אתר אינטרנט

וזו הזדמנות לעשות זאת לפני הפסח ולצאת לחירות הטכנולוגית שלכם.

חג פורים שמח ומפצח,

אשמח לקבל את התגובות, כאן בסוף הפוסט

אם אהבתם שתפו גם אחרים…Share on Facebook0Share on Google+0Email this to someoneTweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn0



Powered By Megirot

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

17 תגובות ל “מה הקשר בין חג פורים ופיצוח הצופן”

  1. שלומי 07/03/2010 10:33 am

    היי לילך

    אומרים שאין משבחין אדם בפניו , אבל אני חייב לציין שאת "גברת" מאוד מעניינת.
    בגישה ובצורת ההגשה של הדברים את נותנת לי הרגשה שאת חברה מיעצת
    ואני כמובן מישם חלק מהעצות שלך.
    אני שמח שנירשמתי לקבלת המיילים ממך.
    רוצה שתצליחי בגדול ויהיה לך רק טוב.

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    שלומי,
    תודה על המילים החמות זה מה שנותן לי את המוטיבציה…
    המון הצלחה גם לך
    🙂
    לילך

    [הגב]

  2. אליהו 01/03/2010 11:10 am

    שלום לילך

    נחמד לקרא קצת על יהדות ואיך היא מתקשרת לימנו אנו מכל דבר בחיים אפשר ללמוד ולפצח את הנסתר שבמילה אסתר ששמה אגב גם הדסה ההסתר הוא שלא כתוב במגילה שם השם מכוון שבכל מקום שיש הסתר פנים שמה מסתתרת הישועה יישר כח ובהצלחה לילך את גדולה מהחיים פורים שמח!!!

    [הגב]

  3. אפרת ננר 01/03/2010 8:04 am

    שלום לך לילך
    יפה מאד
    זו עוד דוגמא לאיך להצליח
    להתאמן ולאמן את המוח במגוון הרחב של החשיבה והדעת.
    אין על התלמוד והמשנה לחדד את המוח ואת מהות חיינו.
    כל הכבוד.
    ולעניין הפיצוח…. אכן אכן יש הקבלה
    ואת בכישוריך המיוחדים מצעידה אותי/נו למקומות שלא האמנתי
    שאגיע.
    תודה וחג "פיצוח" שמח
    מאפרת

    [הגב]

    לילך Reply:

    אפרת הי,
    אני מחכה לראות את האתר שלך עובד
    וגם רוצה כבר להרשם לדף אוהדים שלך בפייסבוק
    לילך

    [הגב]

  4. מאד מענין לקרוא על פורים מהזווית שלך
    ככלל העשייה של פשטות בכל תחום היא מאד מענינת אותי, ואני אוהב את הביטוי "אם זה לא יהיה פשוט זה פשוט לא יהיה"

    [הגב]

    לילך Reply:

    כמוך כמוני, שים לב למראה הפשוט של האתר שלי,
    אם הייתי ממתינה להשלים את העיצוב לפי הגחמות וראיית השלמות שלי
    לעולם הייתי עולה לאוויר עם האתר
    לילך

    [הגב]

  5. שלום לך לילך

    ביום שלישי שעבר השתתפתי בהדרכה שלך
    איך לבנות אתר ..
    היה מאד עמוס אבל מאד מסודר ועקבי
    הדרכה מצוינת ..
    אני חייבת לציין שמאז שלישי שעבר אני לא ישנה
    כל הזמן שקועה בתוך האתר שלי
    בנסיון להבין ולפצח עוד ידע עלום..
    ויש ויש עוד ועוד
    אך הידע מתגלה בכל יום .
    בעזרת התירגול והקשבה לסירטונים שלך
    בלי זה
    זה לא היה מצליח..
    אז תודה על הדרכה נהדרת ומאמרים מעניינים..
    נגה

    [הגב]

    לילך Reply:

    הי נגה,
    האמת ישבתי אתמול עד שתיים בלילה כדי להכין סירטי הדרכה על השאלות ששאלתם
    הדגש על הכנת הסרטים הפעם היה, סרטים קצרים.
    אני מקווה שזה יקל את הלימוד
    לילך

    [הגב]

  6. הי לילך
    עשית הקבלה נהדרת לדעתי בין פורים לעיסוקים שלך , זה נהדר ונותן השראה
    יש מה ללמוד ממך ומהדברים שלך צריך לשים דגש על עקביות (אני מתכוון לדבר הרבה על הנושא של עקביות בפוסטים)
    כך ההשפעה תהיה משהו מעבר לטיפים הרגילים שניתנים היום ברחבי הרשת ותיצרי לעצמך יחוד נוסף מעבר להקבלה הזו לפורים וענין לימודי הקבלה (יחוד נהדר נוסף שמוסיף לך חן נוסף)

    [הגב]

    לילך Reply:

    תודה תומר
    אני בעקרון בעד מיקוד
    גם בתוך העשייה שלי ,בתחום שלי, כל סטייה הצידה מובילה אותי לחוסר יעילות
    אני מאמינה שהכלים החינמיים הם הם שמביאים את האנרגיה שלנו שלאתר
    זה מדהים לראות כמה כניסות לאתר יש לי מהערוצים החינמיים שאני מלמדת עליהם

    לילך

    [הגב]

    תומר דואק Reply:

    אשמח לראות את זה בפוסט הבא שלך
    וגם אני מופיע בגוגל בעיקר בעקבות הגלריות החינמיות השונות

    [הגב]

  7. חג פורים שמח לך לילך
    את עושה עבודה נהדרת.
    קראתי את הפוסט "מה הקשר בין חג פורים פורים ופיצוח הצופן".
    מעניין, אסתטי, מגרה לקרוא מהתחלה ועד הסוף.
    כל הכבוד.
    דפנה.

    [הגב]

    לילך Reply:

    הי דפנה
    דווקה התלבטתי קשות לפני שהעלתי אותו לאוויר
    רציתי לכתוב עוד ועוד
    והבנתי שיש גבול כמה אפשר להכניס במאמר באתר כשאתה יודע שהקשב של הגולש שלך הוא מוגבל וגם הזמן שלו

    בכל מקרה מזל שנתתי לעצמי דד ליין אחרת עוד הייתי כותבת 🙂

    [הגב]

  8. לילך
    התגובה הראשונית שלי לאחר קריאת המאמר היא: את גדולה מהחיים.
    סלנג שמבטא את הרגשתי לאחר החיבור שלך בין פורים לבין הקורסים שאת מעבירה.
    אני נהנת לקרוא כל פעם את המאמרים שלך. החיבור שאת עושה בין דברים של יום יום לבין לימוד באינטרנט הוא נהדר.
    כמובן שאני גם שולחת את המאמר הזה לכל החברים שלי שיהנו גם הם.
    חג פורים שמח ומבדח.
    דמומית-מאמנת עסקית-ההצלחה שלך זה עסקי.

    [הגב]

    לילך Reply:

    הי דמודמית
    אני מציעה לך לראות שוב את טיפ מס' 18 שבו אני מראיינת עת עופר ברייר
    הוא מסביר כיצד עושים זאת .
    קוראים לזה איי-בוק
    IBook
    שיטה נחמדה שגם עובדת
    לילך

    [הגב]

  9. שלום לילך דרור,

    את אישה רבת פעלים, ומתמצאת בתחומים רבים, כולל המסורת היהודית.
    הסמליות שבאה להראות למו מגילת אסתר זאת, שהמן היה מגזע העמלק,
    אשר שאול המלך נצטווה להשמידו, מפני שהיו צפויים ממנו צרות רבות ובכיה לדורות.שאול המלך היתפתה והשאיר את העם הזה. אומרים גם שהנאצים הם צאצאי העמלק, שהגיעו גם לאירופה.
    כמו שגם במגילת אסתר ההיטוריה של העם היהודי חוזרת על עצמה. כאשר העם היהודי מנסה להיתבולל עם הגויים, ולהיות כמותם, באה המציאות וטןפחת על פניו באכזריות, ובסכנת השמדה ,ג"נוסייד. לכן העם היהודי חייב לשמור על ייחודו,
    ולא להינסות לחכות את העמים הסובבים אותו ולנסות להיטמע בהם, מפני שהגויים
    לעולם לא ירצו לקלוט את היהודים ולהתמזג איתם.

    [הגב]

שלח תגובה