למה אנו כל היום עסוקים במדידות…מי קובע סטנדרט…האם יש בכלל סטנדרט?

הודות למאמר מרתק שקראתי לאחרונה שיצא בדיוק לפני 4 שנים בירחון "ארץ אחרת" מצאתי את עצמי יושבת סוף סוף וכותבת..

כשקראתי את המאמר מצאתי פתאום שהוא שופך מעט אור על מה שעומד מאחורי המרוץ אחר, לא פחות ולא יותר, המקומות הראשונים בגוגל .

הערת ביניים : את הפוסט הזה כתבתי פעמיים, פעם ראשונה כתבתי אותו במוצ"ש האחרון ובפעם השניה אתמול, לאחר שהשתתפתי (בפעם השניה) בכנס שגרירים של גוגל (על מה שכתבתי בעקבות השתתפתי בכנס שגרירי גוגל הקודם תוכלו לקרא כאן).

בחזרה למאמר ההוא…

המאמר כלל לא עסק לא באינטרנט ובוודאי לא בעיניין רזיו של מנוע החיפוש ,שעיני כולנו נישאות אליו, מנוע החיפוש של גוגל, המאמר עסק במדדים.

שלמה וגנר, שכתב את המאמר נתן לו כותרת שמיד משכה את תשומת ליבי "but first, let's do the numbers" בעברית זה משהו כמו "קודם כל, בואו נבדוק מספרים!"

בעידן הנוכחי כשכמעט בכל יום אני בודקת את מצב "הרייטינג" של האתרים שלי, הרגשתי בעת קריאת הכותרת, מעין התרסה וצללתי לתוך הקריאה.

המאמר מדבר בעיקר על כך שלמעשה כל תופעה שמתרחשת סביבנו ניתן, בעזרת מדדים, לכמת ולבצע השוואות בינה לבין תופעות אחרות,

זאת אומרת שלכל תופעה ניתן לבדוק מהי השורה התחתונה ומה המספרים המגדירים אותה.

וגנר מציג את 3 הבעיות העקריות הנובעות מתופעת "המידוד" (לא יודעת אם יש מינוח כזה, אבל נראה לי אפשרי שכן…):

הבעיה הראשונה כפי שמציג אותה וגנר היא המניפולציה.

המניפולציה אומרת כך: התוצאות יהיו שונות אם נבדוק מדד מרכזי אחר בכל פעם.

ולמה הכוונה, וגנר נתן דוגמא בנגע לתאונות הדרכים ומיקומה של מדינת ישראל ביחס למדינות אחרות, כאן נשאלת השאלה ביחס למה נקבע מיקומה של ישראל ?

האם ביחס לאורך הכבישים, לכמות הרכבים, למספר התושבים, לכמות הנהגים לגודל המדינה וכו'.

מה שיקרה, הוא שכל בדיקה וכל השוואה תיתן תוצאה אחרת, ולכן אנחנו צריכים לשאול את עצמנו – מה היעד?

אם נרצה להילחם בתאונות דרכים, נחפש את הבדיקה שמוכיחה שישראל נמצאת במקומות הרעים ביותר..(מה שכמובן מוצדק להילחם בו..) וכך הלאה..

כל זה מאוד מתקשר לי להצהרות של בעלי עסקים שאני שומעת בנוגע למיקומם בדף הראשון של גוגל.

ובכל פעם אני שואלת אותם או את עצמי, האם באמת הם נמצאים בדף הראשון של גוגל בנושאים שהם באמת רלוונטים להם,

האם באמת כל מי שחיפש את המילה שהם כל כך היו גאים להציג אותה, האם הוא רצה להגיע לאתר שלהם, האם הוא מקבל שם באמת מה שחיפש?

אני אנסה לענות על שאלות אלו ואחרות תוך כדי "תנועה" , זאת אומרת תוך כדי הכתיבה, אך חשוב להבין שאני נמצאת בדיוק באותו מצב של בחינת הנתונים:

האם כשהגולש מגיע לאתר שלי הוא באמת מוצא מה שהוא חיפש, האם אני באמת נותנת מענה למה שהוא חיפש,

כי אם לא – אני לא אמורה לעלות אצלו בחיפושים!…ואם אני עולה אצלו בחיפושים, אז אחת מהשתיים:

או שאשנה את תוכן האתר והשירותים כך שיתנו ערך לגולשים המתעניינים הרלוונטים

או שאבדוק כיצד לשנות את הניסוח כך שאעלה רק אם התוכן שלי יתאים למה שהגולשם חיפשו.

הבעיה השניה שמוצגת במאמר היא שהמדד הופך ליעד במקום המציאות.

ולמה הכוונה, ובכן, כאשר קיימים מדדים אשר מייצגים הצלחה, אנחנו נשקיע את כל המאמצים בהתאמת התוצאות שלנו למספרי מדד אלו במקום לשפר את הפעילות שלנו.

ואיך זה קשור לאתר האינטרנט שלנו? ובכן, נניח שאני מאמנת לזוגות ואחרי מאמצים מטורפים, הצלחתי להגיע לאחד המקומות בדף הראשון של גוגל, כאשר הגולשים מקישים את המילה "אימון". נשמע נהדר לא?!

האמת היא שזה יכול להישמע מצוין אלא שלא ממש ברור מה בדיוק מחפשים הגולשים שהגיעו לאתר שלי, הם אמנם הקישו אימון, אך האם הם מחפשים אימון אישי, קבוצתי, עסקי, העצמה, אימון כושר, אימון ספינינג ועוד ועוד, נכון, אולי חלק מהם מחפשים אימון זוגי אבל רק חלק ואולי בכלל לא?!.

אז ככה, את כל התכנים באתר כתבתי סביב המילה אימון, ולא הקפדתי למקד את התכנים סביב המילה אימון זוגי ואולי אפילו יותר מזה: אימון זוגי לזוגות צעירים או פנסיונרים, בצפון או במרכז, בחיפה או בתל-אביב או כל דבר אחר שיהיה ממוקד יותר .

ככל שנמקד את התוכן שלנו, כך נוכל להתכוונן לקהל הרלוונטי ביותר, שיוכל למצוא באתר שלנו, את הערך המירבי לבעיה שהוא נמצא בה, ולא תוכן כללי שלא נותן ערך ממשי לאף אחד בסופו של דבר. ולכן במקום להשקיע את כל המאמצים שלנו בהתאמת התוצאות שלנו, זאת אומרת את המילה "אימון" למספרי המדד שמראים "מקום שלישי בדף הראשון של גוגל",

עלינו להתמקד בשיפור התכנים שלנו וברלוונטיות שלהם כלפי הקהל הספציפי שלנו ובכך לתת לו את הערך הגבוה ביותר וכך, אולי לא נהיה בדף הראשון של גוגל במילה "אימון", אבל בהחלט נמצא את עצמנו במקום טוב לכל מי שיחפש "אימון זוגי בחיפה" (שהרי לא זה מה שכיוונו למצוא – קהל ממוקד ורלוונטי עם פוטנציאל גבוה להיות הלקוח שלנו…)

הבעיה השלישית המוצגת במאמר היא ההתמכרות לנתונים ולמספרים אשר מייצרים עבורנו הפיתוחים המדעיים והטכנולוגים והאמונה שנוצרת בנו, של שליטה במציאות ובמה שמתרחש סביבנו.

האמת היא שזו אכן בעיה, איך אפשר בלי לעקוב אחר הסטטיסטיקה והנתונים בנוגע לכמות הנכנסים לאתר, כמה זמן הם שהו בו, איזה מאמר עינין אותם ועוד ועוד…אבל אם נניח לרגע את המספרים בצד נבין שמה שבאמת מרתק ומלהיב בעצם קיומו של אתר האינרטרנט שלנו היא האפשרות שנוצרה להיפתח לאנשים חדשים, להכיר אנשים אחרים ולפגוש באנשים שבאמת נוכל לתת להם את הערך הגבוה ביותר ולשנות משהו בחייהם וזו באמת שליטה במציאות.

אם כך, אי אפשר מבלי לעקוב אחר הנתונים כדי לקבל אינדיקציה איפה אנחנו נמצאים, מה מעניין יותר ומה פחות, אבל אל לנו לשכוח שמאחורי המספרים נמצאים אנשים אמיתיים שחלקם יהיו בוודאי לקוחות או שותפים שלנו…

לאחר ההשתתפות שלי בכנס השגרירים של גוגל (שהיה באמת מושקע) נסגרו לי כל התובנות של המאמר למילה אחת שלמעשה מסכמת גם את כל הכנס והיא :

  • ת ו כ ן ! (כי "התוכן הוא המלך")

ואם יש לי כמה מילים אז :

  • תוכן רלוונטי ממוקד עם ערך רב ללקוח (שגם מנועי החיפוש יודעים לקרוא) ! (זה נכון גם לאתרי ecommerce וגם לאתרי עיצוב ותמונות ולכל תחום שרק תוכלו לחלום עליו)

ואם יורשה לי בכמה משפטים אז:

  • כיתבו תוכן מעניין, שיוכל לתת ערך ללקוח ושיהיה ממוקד!
  • הקפידו לתת כותרת למאמר ותאור המאמר במקומות המתאימים.
  • הקפידו לתת כותרות משנה והגדירו אותן תחת h1, h2, h3 וכן הלאה…
  • הפכו את קבצי התמונות שלכם (שחשובות מאוד לגולש להמחשה ומנועי החיפוש לא יודעים לקרא אותן) לקבצים שמנועי החיפוש כן יודעים לקרוא.
  • הוסיפו מפת אתר ברורה שיהיה קל להתמצא.
  • חשוב מאוד להגיע ל"בפנוכו" של הגולשים, לגרום להם להתרגש, להצחיק אותם, להפתיע אותם, להסביר ובכלל לזכור שמי שמעצב את האתר שלנו, את התכנים והנושאים הם המבקרים שלנו וכל מה שאנחנו רוצים זה להנעים להם את הביקור, לקוות שיגיעו שוב ואולי אפילו ירכשו…

ואם ברכישה עסקינן אז הנה כמה טיפים קטנים אך משמעותיים:

  • כתבו כותרת ברורה
  • הגדירו היטב ובצורה ברורה מה ה – usp שלכם (unique selling proposition) הייחוד שלכם, ההצעה שאי אפשר לסרב לה…
  • קראו לפעולה – הסבירו למבקר בדיוק מה אתם רוצים שיעשה, אל תניחו שהכל ברור לו, פשוט תנו הנחיות ברורות ותבקשו ממנו לבצע אותן
  • הוסיפו כפתור מעוצב ובולט, עם כיתוב שמסביר מה לעשות

בלחיצה על הכפתור תועברו לעמוד המכירה לתוכנית בית הספר לשיווק באינטרנט – שם תוכלו למצוא כפתורים כאלו המפנים לביצוע רכישה בדף מאובטח באינטרנט

  • תציעו משהו ב "חינם" , "ללא תשלום"
  • הציעו אחריות והחזר כספי מלא!

בלחיצה על התמונה תוכלו לראות דוגמא בדף הנחיתה של בית הספר לשיווק באינטרנט על החזר כספי מלא בתוך 60 יום!

  • הציעו תועלת וערך
  • תוסיפו תמונה של אנשים – זה נותן תחושה של אמינות

זהו עד כאן, אשמח לקבל את תגובתך למאמר

אם אהבתם שתפו גם אחרים…Share on Facebook0Share on Google+0Email this to someoneTweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on LinkedIn0



Powered By Megirot

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

25 תגובות ל “למה אנו כל היום עסוקים במדידות…מי קובע סטנדרט…האם יש בכלל סטנדרט?”

  1. הי לילך,
    תודה רבה על המאמר כמה שאלות בבקשה:
    1. היכן משיגים את ה"כפתורים" האלו – ויזואלית, היכן אני מוצאת אותם??
    2. באתר וורד פרס , כמו שיש לי ולמדתי ממך. היכן הן הכותרות H2 H3 וכיו"ב?

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    הי מורן
    טוב לשמוע אותך!
    אץ הכפתורים נתתי בחינם בהשקה הקודמת , תחפשי במיילים ששלחתי,
    אולי אני אשלח בהשקה הבאה שלי שוב את המתנה החינמית הזו.
    מעבר לזה , יש לרחל מולא נצר ערכה בעברית עם כל הכפתורים המתורגמים
    וגם את זה רכשתי
    http://graphics.here-you-can-find-more.info/
    לשם אני שולחת את התלמידים שלי
    ***
    לגבי השאלה השניה שלך
    כנסי לג'נרל / סטינגס / טייטל ו/או סאב טייטל
    בפלגין ואל תשכחי
    all in one SEO
    את יכולה להגדיר בקלות את ה
    כל המטה טאגס של כל מאמר
    בהצלחה
    לילך

    [הגב]

  2. מעניין עם כל המגיבים כאן למינהם יודעים כי כל הלינקים שאת מאפשרת לפרסם פו הם מיסוג nodofollow כלומר לא עוזרים לקידום האתר שלהם כלל ורק עוזרים לקידום הבלוג /אתר שלך?

    פשוט מעניין?

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    אבי
    תודה על ההערה
    אני לא מסכימה איתך
    בדקתי את זה, עם כמה אתרים וזה עבד.

    בכך מקרה אני אוהבת שאחרים "מקדמים" את האתרים שלהם אצלי
    אין לי בעייה עם זה

    אתה מוזמן לתת את הקישור שלך

    לילך

    [הגב]

  3. לילך שלום.

    אני שמחה שהפעם פתחתי את המייל. רבים עוברים לנגד עיני ו "אין לי סבלנות בשבילם עכשיו".

    אני כמובן מודה לך על התוכן החשוב והמאיר, אך אני בעיקר רוצה להודות לך על משהו אחר.

    על זה שהדברים נכתבו בצורה בהירה, פשוטה,ידידותית ופוגשת אותי במקום ננוח בלי שאצטרך לפענח כל מיני נתונים ש"אין לי סבלנות בשבילם."

    הבנתי, הפנמתי, עושה לי חשק יצור שנויים קטנים.

    תודה לך

    אילנה

    [הגב]

  4. שמחתי לקרא את דברייך.
    בלימודי אני מוצא פתרונות לתופעה המתרחשת לאחרונה בגוגל; פסילת הקישורים לעסקים הקטנים ובעיקר ל שר"ש.
    אשמח לקרא התיחסותך לנושא, כ"נושאת דגל" גוגל…

    [הגב]

  5. בהחלט נהניתי לקרוא וגם הרגשתי בענינים מהדוגמה שהבאת
    אגב, תחום טיפול זוגי יעוץ זוגי וכו' זוכה למעלה מעשרים אלף חיפושים בחודש, וכמי שמציע פתרון שזמין באינטרנט לכל מי שמחפש- זוהי הזדמנות מדהימה
    תודה לילך על התכנים שלך

    [הגב]

  6. verry interesting article
    thank you for sharing this valuable content-since content is the main important part of ranking for our specific words
    great job and keep writing such a great posts!

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    thanks
    🙂
    lilach

    [הגב]

  7. ללילך שלום,
    תמיד כיף לקרוא את הפוסטים המרעננים ומלאי המידע שלך.
    את ממחישה בדיוק את מה שכתבת:
    התוכן האיכותי הוא זה שקובע, וכמובן, בתנאי שמעדכנים אותו כל הזמן.
    כל הטכנולוגיות לאופטימיזציה למנועי חיפוש לא יכולות לחפות על זה שאתר עם תוכן סטאטי יפסיק לעניין את הגולשים.

    מרוב שהתמכרנו לסטטיסטיקות, שכחנו שהגולשים באים קודם כל כדי ללמוד ולהתעדכן, מה שמכריח את מנהל האתר להיות תמיד צעד אחד לפניהם.

    כאשר גולש מגיע לאתר ורואה תוכן בעל ערך אשר משתנה בעקביות, הוא ירכוש אמון לבעל האתר ויסכים לקנות ממנו.

    תודה על המידע החשוב שאת שולחת תמיד.

    zivadina -מנכ"ל קשב ADHD
    ייעוץ וייזום בתחום הפרעות קשב וריכוז
    הצטרפו בדוא"ל לאלפי מנויי עלון קשב ADHD
    ולרשת המומחים ADHD הגדולה בישראל
    בקרו אותי בדף קשב ADHD בפייסבוק
    http://www.facebook.com/adhdindex

    [הגב]

  8. היי לילך
    קראתי בעיון את המאמר שלך ותודה רבה אכן מעניין ומעשיר.
    רציתי לשאול אם אני כעו"ד עוסקת בשני תחומים האחד תחום ענייני המשפחה והאחר מקרקעין האם את ממליצה לעשות אתר נוסף לכל תחום או לשלב את שני התחומים באתר אחד?
    תודה רבה על תגובתך
    בברכה
    מירי כהן ,עו"ד

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    מירי הי,
    בלי שום ספק – 2 אתרים
    לכל תחום תוכן רלוונטי משלו
    אפילו יותר מזה, הייתי מנסה למקד גם כל נושא ונושא
    נניח התמחות במשפחה בתחום הירושה…- אני מניחה שזה תחום שלם
    בהצלחה
    לילך

    [הגב]

  9. שלום לכולכם,
    אני מאוד מודה על התגובות של כל אחד ואחת מכם על המאמר
    ויותר מכך אני שמחה שהדברים שנכתבו כאן, אכן מביאים ויביאו תועלת רבה
    בכל הקשור לתוכן ולערכו בעיני המבקרים אצלנו באתר
    וכן…גם אצלי
    🙂
    תודה
    אני ממשיכה להכין חומרים חשובים
    יום מקסים,
    לילך

    [הגב]

  10. טיפ בעניין ההחזר הכספי- צפיתי פעם בהרצאה של ראסל ברונסון (גורו בתחום המכירות באינטרנט) והוא הציע לא לתחום את ההחזר הכספי בזמן. תחליט שלא מתאים לך- תחזיר. מתי שאתה רוצה.
    הסיבה שהוא מעלה היא שהגבול של תקופת ההחזרה הופך לנקודת החלטה נוספת- "אני חייב לראות אם אני באמת מנצל את המוצר הזה ואם לא הספקתי, אז להספיק להחזיר אותו". זה פחות או יותר התסריט שהוא מציין שעובר לנו בראש ואני מסכים איתו. עלי זה עובד בטוח- אני חייב לוודא שאני יכול לנצל את המוצר כהלכה עוד בתקופת ההחזרה ולעומת זאת, אם אין תקופת החזרה אני מסתפק בידיעה שיש למוצר פוטנציאל שאני אוכל לנצל בבוא היום.

    [הגב]

  11. איזה רכיב את משתמשת בוורד פרס ליצירת קשר

    [הגב]

    לילך דרור Reply:

    פלגין שנקרא
    contact fprm 7

    [הגב]

  12. גם אני הייתי בכנס ויישר כוחך שאת מצליחה להביא מסרים גם למי שלא היה

    [הגב]

  13. מעולה! אהבתי את הכתיבה והתכנים הנכונים!
    כל הכבוד המשיכי -את בהחלט מעניקה ערך!:)

    [הגב]

  14. היי לילך,
    המאמר שלך נפלא. קראתי בעניין. גם אני ביני לבין עצמי הגעתי למסקנה שמאוד חשוב להשקיע בתוכן, וזה מה שאני עושה עם האתר החדש שהקמתי רק לפני חודש – אתר אישה. את כמובן מוזמנת לבקר בו.
    תודה על הטיפים שאת נותנת במאמר שלך! בהחלט רעיונות מצויינים. רשמתי אותם לעצמי. עכשיו אני צריכה לחשוב אילו מוצרים למכור באתר שלי. 🙂

    [הגב]

  15. בס"ד
    שלום לילך.
    מאמר מעניין ומועיל. אהבתי.
    אולי אני במיעוט, אבל אני מעדיפה את המאמרים יותר מאשר את קטעי הוידאו.
    בברכה
    ורד

    [הגב]

  16. לילך כיף אמתי לקרוא את המאמרים שלך.
    בדיוק מה שצריך, מתומצת, ברור, קל להכלה ולביצוע.
    תודה…

    [הגב]

  17. כל מי שלמד קצת על ממדים יודע שסטטיסטיקה היא הזונה של המדעים.
    מה שאתה רוצה להציג באמצעותה אתה יכול.
    רוצה להוכיח שבישראל יש יותר תאונות אין בעיה, פחות תאונות? אין בעיה, יותר פשיעה פחות פשיעה יותר תל"ג פחות תל"ג.
    בגלל זה כל מחקר שאני רואה אני קודם בודק מי מפרסם אותו ורק אחר כך מה כתוב.
    כי לפי עורך המחקר אפשר לדעת מה יהיו התוצאות.
    והנה שאלה למחקר של סוציולוגים:
    האם זהות מממן המחקר משפיעה על תוצאות המחקר?

    אני חושב שאני יודע את התוצאה אבל הכל שאלה מי יממן לי את המחקר הזה….

    [הגב]

  18. הי לילך,

    תודה על המאמר,
    הוא מחזק את מה שאני מאמינה בו מזמן – התוכן הוא מלך. לכן התכנים שלי באתר מושקעים.

    לקחתי איש קידום שהיה מאד עסוק בניתוח מילות המפתח והעביד אותי בתיקון הטקסטים אבל תוצאות הוא לא הביא, ואחרי שהוצאתי הרבה זמן וכסף, הבנתי שבעצם אני צריכה להפסיק להתעסק עם זה כל כך, ופשוט לכתוב תוכן טוב ומעניין, ואנשים כבר יגיעו.

    תודה על טיפים, כתמיד, מאד מסייעים, ואשמח מאד אם תוכלי ללמד איך להוסיף כתוביות על תמונות כדי שהללו יעלו בגוגל.

    תודה,
    מיכל

    [הגב]

  19. מרגריטה דרורי 07/07/2010 7:28 am

    היי לילך,
    כל מה שכתבת, הוא נכון לא רק בתחוםל כתיבת/תחזוקת אתרים אלה גם להרבה תחומים אחרים.. וזה אחלה…. לקבל טיפים ותובנות שמשפיעים ורלוונטיים גם בתחומים אחרים.
    תודה.
    מרגריטה

    [הגב]

  20. ilan hochman 07/07/2010 2:48 am

    מאמר מעולה.

    [הגב]

שלח תגובה